donderdag 15 januari 2009

23dingen - Verzuipen in het digitale landschap

Ding 4 en Ding 5
RSS is voor mij iets meer bekend dan een blog. Ik ben al een poos bezig me te abonneren op digitale nieuwsbrieven. Het probleem ermee is dat mijn inbox vol liep met oude nieuwsbrieven die ik handmatig moest opruimen. RSS is voor mij DE oplossing voor mijn overvolle inbox.
Ik heb gekozen voor Google Reader voor mijn RSS feeds. Ik had al een iGoogle pagina gemaakt, dus heb ik gekeken naar de mogelijkheden om ook de reader van Google te gebruiken. Het is niet zo een groot probleem om een reader in te stellen en ook je te abonneren op een aantal RSS feeds. Wat je moet doen om RSS feeds doelmatig te gebruiken is een nieuwe gewoonte aanleren om regelmatig te kijken bij je ingestelde reader om de nieuwe items te lezen. Het moet net zo 'n gewoonte worden als je email checken.
Ik heb als hulp mijn iGoogle pagina ingesteld als startpagina als ik op het internet ga. Ik heb me voorgenomen om 's morgens na de 10 uur pauze eerst me bezig te houden met mijn reader en de nieuwe items.
Wat ik steeds lastig vind op internet en het hele digitale landschap is dat hoe meer je ermee bezig ben, hoe meer je ontdekt eigenlijk hoe VEEL het allemaal is. Als ik stilsta bij hoe vaak en hoe veel jongeren hiermee bezig zijn, dan verbaast het mij niets als ze weinig toekomen aan andere dingen.

Het digitale landschap is soms net een wak in het ijs... voor dat je het weet, ben je er door heen gezakt en verzuip je!

2 opmerkingen:

  1. Veel is het zeker en je kunt je totaal verliezen in de digitale wereld. Het is de kunst om de techniek jou te laten dienen en niet andersom. Maar ja, dat moet je wel leren.

    Henri

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Donna,

    Geweldig dat ook jij begonnen bent met 23 dingen. Volgens mij biedt het vele mogelijkheden maar je hebt gelijk 'we verzuipen in de informatie'. De rssfeeds bieden uitkomst maar het vraagt, zo is mijn ervaring toch discipline om steeds naar het nieuws op de geselecteerde sites te kijken.
    Goed hoor, dat je daar op een vast tijdstip tijd voor inruimt.

    Groeten

    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen