zondag 25 januari 2009

Great finds... RSS op z'n best

RSS kan mijn leven enorm verrijken... en die van jullie! Daar heb ik nooit aan getwijfeld. Waar ik aandacht voor wilt vragen is het feit dat er zoveel informatie beschikbaar is. Wij hebben op school lessen voor leerlingen in het selecteren van bruikbare informatie. Voordat ze zover zijn dat ze eraan toe zijn om te beoordelen of de gevonden informatie bruikbaar is, moeten ze zichzelf afvragen... wat is mijn vraag? Hoe kan ik inzoomen op mijn vraag? Hoe kan ik mijn vraag begrenzen?
Als wij als digitale ontdekkingsreizigers dit vraagproces voor onszelf niet doorlopen , dan is het risico groot dat de hoeveelheid informatie die we binnen halen ons vermogen om het te verteren zal overstijgen.
Ik ben begonnen met RSS door de e-nieuwsbrieven die mijn inbox overspoelden op te zeggen. Vervolgens bezocht ik de websites die ik belangrijk en interessant vind. Bij die websites heb ik me geabonneerd op een feed. Bij Google heb ik een aantal tabbladen toegevoegd zodat ik mijn informatie kan rubriceren. Ik heb me ook geabonneerd op een feed van de blogs die ik wil volgen. Al met al een hoop informatie die ik hoop bij te kunnen houden. In ieder geval hoop ik me op deze manier een weg te banen door de enorme stroom van digitale informatie.
Volgens mij gaat het erom dat je voortdurend keuzes maakt... toch lastig als je een informatie freak bent, of misschien moet ik toegeven dat ik informatieverslaafd ben. De tijd zal het leren...

1 opmerking:

  1. filteren, filteren en filteren dat is inderdaad het devies. Rss kan één middel zijn om de hoeveelheden informatie op het web te stroomlijnen. Ook voor leerlingen inderdaad. Maar dan zullen ze wel bewust gemaakt moeten worden van hun eigen zoekproces. Een tweede stap is de kennis van de soorten media die er zijn en de omgang met. Neem sociale netwerken bijvoorbeeld en leer ze wel hoe deze te gebruiken. Wijs ze op de voor- en nadelen etcetera. Ook daar ligt nog een taak voor het onderwijs in weggelegd. Dat zijn denk ik wel belangrijkste voorwaarden waar het onderwijs een grote rol in zal moeten spelen.

    Informatieverslaafd dat gevoel herken ik zeker. Ben benieuwd wanneer voor dit verschijnsel de afkickklinieken de grond uit rijzen.

    groetjes,
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen