maandag 13 april 2009

Collected information is just a click away

Ding 21
Aquabrowsers zijn hele leuke visuele toevoegingen aan een zoektocht naar informatie. Voor sommige leerlingen zijn dit soort woordwolken heel goed om ze te leren associeren en zoektermen te verzinnen. Bij Davindi laten we dit altijd even zien bij informatie zoeklessen. Dat de ZB dit ook in de vernieuwde catalogus heeft is een aanwinst. Ook is de nieuwe catalogus echt handzamer geworden doordat allerlei bronnen verbonden aan een zoekterm worden vertoond, dus ook andere media en artikelen e.d. Ze zijn dan vaak alleen volledig te zien in de bibliotheek zelf (nadeel), maar als school hebben we vaak ook diezelfde bronnen en we proberen ze daar naartoe te verwijzen. Google is zo veel makkelijker is een veel gehoorde opmerking.

Als ik zie wat bij Worldcat mogelijk is, lijkt een beetje op een huwelijk tussen LibraryThing en het bibliotheekwezen, dan raak ik diep gefrustreerd over onze catalogus op school. AURA heeft een prachtig product, de webcatalogus, en ik hoop van harte dat we die zo spoedig mogelijk mogen inzetten voor onze mediatheek. Het zou enorm verrijkend zijn om meer web2.0 functionaliteiten te kunnen gebruiken bij zoeken. Als tags en recensies op school via onze catalogus zouden toegevoegd kunnen worden door gebruikers, dan denk ik dat de catalogus ook aantrekkelijker wordt voor onze digital natives.
Ik heb ooit een presentatie bijgewoond van een bedrijf die een Engelstalig programma had voor het catalogiseren van een schoolbibliotheek. Het bedrijf had onderhandeld met verschillende aanbieders van databases zodat de klanten die hun software kochten, met een zoekvraag in de eigen catalogus ook bronnen, die beschikbaar waren buiten de eigen catalogus, ook konden zien. Ik stoor me vaak aan de manier waarop toegang tot sommige bronnen afgeschermd wordt. Heeft vast met geld en intellectueel eigendom te maken. Begrijpelijk, maar dan snap ik dat onze digital natives gewoon ergens anders hun informatie halen. Of het betrouwbaar is of niet...het is toegangelijk!

MyDiscoveries bij de OBA is ook een heel handig tool als je bezig bent met een groot literatuuronderzoek. Je kunt dingen die je gevonden hebt nog eens tevoorschijn halen en hoef je niet iedere keer alles te noteren of uit te printen. Leerlingen bieden we een zoeklogboek als instrument om informatie weer terug te kunnen vinden die ze gezocht hebben op internet. Via MyDiscoveries heb je een digitale tool die het mogelijk maakt je bevindingen na een zoekvraag over een onderwerp makkelijk te bewaren.
Ik heb een account aangemaakt bij Worldcat en heb even gekeken wat tevoorschijn komt met een eenvoudige zoekterm. MyDiscoveries zal ik waarschijnlijk ook gebruiken. Ik ga de link naar de OBA toevoegen in de ELO en een stuk schrijven over MyDiscoveries. Misschien handig om het ook in het personeelsinformatieblad te plaatsen. Docenten moet je blijven voeden en ik weet zeker dat de leerlingen het goed kunnen gebruiken nu en dat het straks super handig is als ze gaan studeren.
Tijdens mijn studie aan de universiteit heb ik verschillende literatuuronderzoeken moeten doen. Het was een heidens karwei om alle notities te bewaren en goed te ordenen en rubriceren zodat ik de bronnen goed kon gebruiken en vermelden bij het schrijven van mijn verslagen. Wat heb ik de digitalisering die we nu hebben gemist in die jaren! Ik heb ook tijdens mijn studie een baan gehad in de Spring Valley Public Library. Mijn eerste klus... de kaartcatalogus op orde zetten! Ik moet er niet aan denken dat we dat nu nog handmatig zouden moeten doen.
We've definitely come a long way!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten