zondag 12 april 2009

Trends en tips... van reflectie naar actie


Ding 22
Bij ons op het Ostrea Lyceum gaan we vanuit de mediathecarissen een beleidsdocument opstellen voor onze mediatheek. Het is erg belangrijk dat we niet alleen de praktijk beschrijven, maar dat we een eigen visie ontwikkelen. Toen ik het artikel via ZB Digitaal gelezen had van Karen Schneider met haar 24 stellingen en tevens opmerkte dat die uit 2006 kwamen, moest ik mezelf afvragen... waar waren wij in 2006? Als we op snelheid willen komen op de digitale snelweg, dan zullen we een andere aanpak moeten hanteren.


Ik heb ook een site van een netwerk, Global Foresight, ontdekt die een andere aanpak voor organisatieverandering hanteert. Zij presenteren principes en technieken voor een strategisch vooruitzien. Ik geloof dat ik het boek ga aanschaffen, want alleen met een radicale verandering van ons paradigma en het ontwikkelen van een visie door in de toekomst te gaan staan, kunnen we een schoolbibliotheekdienst inrichten die uitstekend in staat is te beluisteren wat onze gebruikers nodig hebben en wat onze taak en rol zouden moeten zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten