zondag 12 april 2009

Digitale sociale vaardigheden

Ding 19

Er zijn tegenwoordig erg veel sociale netwerken en communities waar je 'bij kunt horen'. Wat essentieel is, is dat je goed nadenkt over wie je bent en wie je online wilt zijn. Ik heb tijdens het grasduinen door alle achtergrondinformatie een interessante term gevonden -
personal literacy - understanding your digital identity and digital footprints; managing your privacy and self presentation.
Dit is één van de 7 new literacies in een presentatie van Lee Rainie van Pew Internet & American Life Project called 'How libraries can survive in the new media ecosystem' Dit is echt de moeite waard om door te nemen en daarna te reflecteren over waar we onszelf als (school)mediathecarissen willen positioneren in een digitale tijdperk. Het is ook tijd voor onze jongeren om nieuwe digitale sociale vaardigheidstrainingen te volgen. Ik maakte altijd een grapje met mijn steeds digitaler wordende kinderen, dat de universiteit voor de opleiding psychologie een basiscursus zou moeten opnemen in het curriculum - digitale relatievorming 101 en de vervolgcursus zou heten - therapiën voor verstoorde digitale relaties !

Ik ben al een tijd lid van Bibliotheek2.0 op Ning en lid van de groep digitale inlichtingenwerk. Op Bibliotheek2.0 hadden we ook een groep voor de schoolmediathecarissen in Zeeland, maar met elkaar keken we daarop te weinig en werd het te weinig gebruikt (onbekend maakt onbemind alweer:( Sinds dat een aantal bibliotheek- en schoolmediatheekmedewerkers met elkaar de cursus 23dingen hebben gedaan, gaan we verder met een gesloten blog. Het gaat erom dat we wel met deze dingen bezig zijn.
Ik heb op de blogberichten van Bibliotheek2.0 een bericht en een link naar mijn blog geplaatst. Ik heb ook een reactie gegeven op een bericht van Rob Coers, de bewerker van de NL versie van 23dingen.

Ik ben ook al een tijdje lid van Classmates.com omdat daar berichten over afgestudeerden van de middelbare school en ook van de universiteit staan waar ik zelf op gezeten heb in de VS. Binnenkort hebben we een reunie en daar staat alles erover vermeld. Je kunt daar ook 'vrienden worden' met anderen en allerlei informatie publiceren over jezelf, foto's en hobbies e.d.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten