dinsdag 14 april 2009

Hoe meer ik leer, hoe meer ik ontdek hoeveel ik niet weet

Ding 23
De cursus 23dingen heeft mij enorm geboeid, alhoewel ik het moeilijk vond om de tijdsbesteding goed te verdelen met mijn andere bezigheden. Ik merk dat ik graag dingen ontdek en onderzoek en dat ik meteen begin met reflecteren en filosoferen. Ik ben een type die trends belangrijk vind, omdat de dingen die in de samenleving zich ontwikkelen erg belangrijk zijn voor mijn vak ... informatiespecialist op een middelbare school. Als digitale immigrant moet ik goed m'n best doen om digitale natives bij te houden en hen een spiegel voor te houden. Ik vind jongeren erg vaardig in het digitaal bezig zijn, maar ik vind dat ze zelf nog niet genoeg in de gaten hebben wat ze wel en wat ze niet zouden moeten doen op het web.
Omdat wij met vakgenoten bezig zijn met het ontwikkelen van een doorlopend leerlijn voor mediawijsheid, ben ik zeer geraakt door een paar powerpoint presentaties die ik via Pew Internet ontdekt heb. Lee Rainie en Pam Berger hebben wat interessante dingen gepresenteerd over hoe wij als bibliotheken kunnen overleven te midden van alle digitale ontwikkelingen.
Daarnaast praten wij veel met elkaar over informatievaardigheden. Wat ik ontdekt heb van Pam Berger is een heel breed onderwerp waarin informatievaardigheden vallen. Zij praat over new literacies. Vooral in haar powerpoint presentatie over Teens en internet safety legt ze uit wat ze bedoelt met competenties die verbonden zijn aan personal (self) literacy. Als we aan de slag willen met dit onderwerp op school, dan zullen we dit in een breder kader moeten plaatsen. Hieronder een lijst met de 7 new literacies. Mijn volgende blogbericht zal ik hieraan wijden met een vertaling van de Engelstalige termen en de betekenissen. Lijkt me een goed onderwerp voor ons volgend regionaal overleg.

The 7 New Literacies:
1. Graphic literacy
2. Navigation literacy
3. Context literacy
4. Focus literacy
5. Scepticism literacy
6. Ethical literacy
7. Personal literacy

Ik sluit af met een gedachte over hoe wij onszelf als (school)mediathecarissen zouden kunnen zien in een web2.0 omgeving: biblio- en mediathecarissen zijn een soort as waar vanuit zij fungeren als een verzamelaar en een verbinder naar anderen die interessante en bruikbare informatie hebben. ( Lee Rainie)

Het verbinden is ons vak en is dé manier om onszelf te profileren binnen een web2.0 klimaat.

Ik hoop meer van jullie allemaal te merken op het web en ook in de regio... tenslotte wonen we niet werelden uit elkaar!

3 opmerkingen:

  1. Sluit me hier helemaal bij aan. mooie evaluatie. ben zeer benieuwd na afloop wat de volgende stap bij jullie gaat worden? Zijn daar al ideeën over? Tenminste dat is een vraag wat in ieder geval hier binnen de ZB ook speelt. 23dingen klaar, iedereen bewust maar nu hoe verder? Misschien docenten aan de http://www.23onderwijsdingen.nl?
    In ieder geval tot bij de evaluatie.

    groetjes,
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie evaluatie Donna. Je hebt het toch maar voor elkaar gekregen. Proficiat.

    Henri

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Donna.
    Echt fijn te lezen hoeveel je uit de 23dingen cursus haalt en hoe jullie dit vertalen naar de werkvloer.
    Wbt vertalen boffen we met jou als 2-talige collega. Er is over de grens heel veel en inspirerends geschreven over het schoolmediatheekwerk. Daar kunnen we in Nederland nog een puntje aan zuigen.
    En ik hoop natuurlijk dat je ons daar ook van op de hoogte houdt in het blog voor de schoolmediathecarissen!

    BeantwoordenVerwijderen